|
Beste schadebehandelaar, Ongetwijfeld heeft u het ook gemerkt. Door de toegenomen verkeersintensiteit is het aantal autoschades de afgelopen periode toegenomen. Voor de schadeherstelbranche kan er eigenlijk geen beter bericht zijn. |
|
|
Herstelcapaciteit |
Gek genoeg zorgt juist dit optimistische perspectief bij de meeste schadeherstellers voor grote zorgen. Zorgen over hoe zij aan voldoende vakmensen komen om het werkaanbod, conform fabrieksnormen, te herstellen en verzekerde weer veilig de weg op te laten gaan. |
|
|
Levertijd onderdelen |
Naast de grote uitdagingen op het gebied van herstelcapaciteit, lopen schadeherstellers niet zelden tegen lange(re) levertijden voor onderdelen aan. Dit is het gevolg van de geopolitieke situatie en de nasleep van de coronapandemie. |
|
|
Oplopende wachttijden |
Gezien de hiervoor genoemde factoren is het te begrijpen dat de wachttijden voor schadeherstel in rap tempo aan het oplopen zijn. Daarbij komt dat de schade-experts ook druk zijn en vaak langer op een calculatie moeten wachten. Hierdoor duurt het langer voordat een dossier behandeld wordt. Waar verzekerde normaal gesproken binnen circa 2 weken aan de beurt is, kan dat nu zomaar 8 weken of soms nog langer duren. Ondertussen lopen de parkeerplaatsen bij de schadeherstelbedrijven vol. |
|
|
|
Beschikbaarheid vervangende auto |
Niet alleen het toegenomen schadeaanbod en de lange(re) wachttijden zorgen voor druk op de beschikbaarheid van vervangend vervoer. Ook de levering van nieuwe auto’s blijft achter waardoor er onvoldoende auto’s verkrijgbaar zijn. Door de toenemende vraag en het geringe aanbod, maar ook de strengere veiligheidsvoorschriften die auto’s technisch complexer maken, stijgen de prijzen van auto’s. Hiermee nemen de kosten voor vervangend vervoer ook toe. |
|
|
Haalbaarheid afspraken |
Schadeherstellers zijn door deze factoren niet meer altijd in staat om de afspraken zoals hierover vastgelegd in de Werkwijze Schadegarant tijdig na te komen. De flexibiliteit die zij tot voor kort nog hadden om tegemoet te komen aan de wensen van de klant is nu écht in het gedrang. Het is voor hen een hele uitdaging geworden om überhaupt te voldoen aan de contractuele afspraken. De klantgerichte opstelling van de schadehersteller, die vaak meer service leverde dan strikt is overeengekomen én waar we allemaal aan gewend geraakt zijn, is momenteel nauwelijks nog (financieel) haalbaar. |
|
|
Verwachtingen |
Doordat schadeherstelbedrijven in de afgelopen jaren meestal meer service boden dan strikt met ze is overeengekomen, zijn de verwachtingen daar automatisch in meegegaan. Niet alleen de verwachtingen van verzekerden, ook die van de schadebehandelaren bij verzekeraars en gevolmachtigd agenten. We zijn er door de jaren heen helemaal aan gewend geraakt dat het schadeherstelbedrijf (vrijwel) altijd direct een kosteloze leenauto ter beschikking stelt. |
|
|
Duidelijke afspraken |
Nu het schadeherstelbedrijf niet meer aan deze verwachting kan voldoen, beroept hij zich op de afspraken zoals overeengekomen in de samenwerkingsovereenkomst en de bijbehorende Werkwijze Schadegarant. Hierin staat dat de leenauto pas ter beschikking gesteld dient te worden als de auto daadwerkelijk hersteld wordt. Voor schades waarbij de auto nog veilig over de weg kan en/of mag rijden is dit een niet altijd even prettige, maar wel duidelijke boodschap aan de verzekerde. Dit levert in de praktijk weinig onoverkomelijke discussies op. Maar wat als de auto niet meer de weg op mag en/of kan? |
|
|
|
Als het voertuig niet meer kan/mag rijden? |
Omdat de auto dan afgesleept moet worden, zijn dit soort situaties voor de verzekerde meestal ingrijpend. Het is dan ook niet vreemd dat de emoties wel eens hoog op kunnen lopen. Bij het schadeherstelbedrijf zijn er 3 mogelijke uitkomsten die soms tot teleurstelling bij de klant kunnen leiden:
- Reparabele schade
In deze situatie zal het schadeherstelbedrijf de schade opnemen en het herstel in overleg met verzekerde inplannen (zie: Oplopende wachttijden). Verzekerde heeft alleen gedurende de periode dat de schade hersteld wordt recht op kosteloos vervangend vervoer. Gemiddeld betekent dit een paar werkdagen. Indien verzekerde, vóórdat de auto daadwerkelijk hersteld wordt, al gebruik wil maken van vervangend vervoer zijn de kosten voor eigen rekening.
- Duidelijk totaal verlies
In deze situatie zal het schadeherstelbedrijf de schade beoordelen en aan verzekerde melden dat het zeer waarschijnlijk is dat de herstelkosten niet door de verzekeraar vergoed zullen worden. Verzekerde heeft in geval van een totaal-verlies-situatie recht op 5 aaneengesloten dagen kosteloos vervangend vervoer. Wanneer verzekerde hier gebruik van maakt, mag vervolgens zelf bepaald worden. Het schadeherstelbedrijf zal via eXchange een expert inschakelen om zekerheid te krijgen over de totaal-verlies-situatie en de afwikkeling zo snel mogelijk in gang te zetten. Tegenwoordig duurt dit traject gemiddeld 3 weken. Indien verzekerde langer dan 5 dagen gebruik wil maken van vervangend vervoer zijn de kosten voor eigen rekening.
- Mogelijk totaal verlies (twijfel)
Voor deze situatie biedt de Werkwijze Schadegarant op dit moment onvoldoende duidelijkheid. In de praktijk zien we dat het schadeherstelbedrijf de schade beoordeelt en aan verzekerde meldt dat er een kans bestaat dat de herstelkosten (in verband met totaal verlies) niet door de verzekeraar vergoed zullen worden. Totdat daar duidelijkheid over is, zal het herstelbedrijf terughoudend zijn met het aanbieden van een een leenauto. In de eerste plaats omdat er simpelweg geen leenauto's beschikbaar zijn en in de tweede plaats omdat er kans is op dubbele kosten voor vervangend vervoer als de schade wél hersteld mag worden. Wanneer de verzekeringsadviseur in het voortraject heeft aangegeven dat er een vervangende auto voor de verzekerde klaar staat bij het schadeherstelbedrijf, is het begrijpelijk dat dit tot verontwaardiging en teleurstelling bij alle betrokkenen leidt.
|
|
Tijdelijke oplossing bij twijfelsituatie |
Zoals gezegd biedt de Werkwijze Schadegarant voldoende duidelijkheid bij de eerste en tweede uitkomst. Dat neemt niet weg dat ook dat voor de verzekerde soms teleurstellend is, vooral als er bij het herstelbedrijf op dat moment geen vervangend vervoer beschikbaar is. Omdat er voor de derde uitkomst nog gezocht wordt naar een duidelijkere instructie, vragen wij om in deze gevallen met het herstelbedrijf af te stemmen over een passende oplossing. Het helpt dan als er in het voortraject duidelijk met verzekerde gecommuniceerd is over de beschikbaarheid en het recht op vervangend vervoer. Zo kunnen alle partijen meer begrip voor elkaar opbrengen. Wij hebben ook bij onze herstelpartners aangegeven dat, indien zij de verzekerde niet goed van dienst kunnen zijn, het belangrijk is om de situatie zorgvuldig aan de verzekerde toe te lichten. Mocht dit onverhoopt leiden tot vervelende situaties, dan geldt de afspraak dat de risicodragende verzekeraar (escalatie via de COZ leden) op dossierniveau probeert mee te denken en te zoeken naar een passende oplossing. |
|
|
Vooraf duidelijke verwachtingen |
Schadegarant roept alle partijen op om in deze uitdagende tijden begrip voor elkaar te hebben. Daarbij helpt het als de schadebehandelaar vooraf realistische verwachtingen bij de verzekerde heeft neergelegd. Ook de verzekerde zal er dan meer begrip voor op kunnen brengen. |
|
|
Heeft u vragen? |
Wij vertrouwen erop u op deze manier voldoende geïnformeerd te hebben. Heeft u toch nog vragen? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via: info@schadegarant.nl of 085-9020877. Wij helpen u graag verder! Met vriendelijke groet, Team Schadegarant |
|
|
|